2 maj 2012

Balkong Fix!

Vädret har varit strålande de senaste dagarna, Jacob hade shorts premiär igår och sprang barfota i gräset hemma hos min syster. Med solen kom även min odlings lust och igår förmiddag tog jag med mig Jacob till Jula och Bauhaus för att köpa ett litet växthus i Pvc, hallonplanta och jord. Det följde ju såklart med lite annat också, ett set med 2 höga zinkkrukor, en paprikaplanta, solstol till J samt 2 tomatplantor. Blev även en snabbsväng inom Lekia på familia för att titta efter lite födelsedags presenter till J, han valde bla. en ko :p

När vi kom hem bänkskivan och sockeln på plats på tvbänken samt skåpen satt ihop och var förankrad till väggen - Skit snyggt blev det. Eftersom Jacob sov så passade jag på att bygga ihop mitt växthus medan Anders skruvade på dörrarna till tvbänken. Ringde och rådfrågade systeryster angående planteringen och tur var väl det. Jag hade köpt fel jord samt tomatplantor behöver tydligen väsentligt mkt mer jord än vad jag hade kunnat föreställa mig - alltså större kruka. Min syster hade som tur var några på lager så när Jacob hade vaknat promenerade vi genom dalen bort till dom. Vi bor visst väldigt nära - under årets varma delar i alla fall ;) Vi stannade en liten stund så Jacob fick busa lite med kusinerna och grannbarnen innan vi traskade hemmåt igen.

Så idag då,.. vi gav oss ut på odlingsrelaterat äventyr igen lilleman och jag. Jag behövde jord. Vi började ¨på ÖoB men de hade inte vad jag sökte, fick dock med mig ett "skyddsnät" till plantorna därifrån. Passade på att gå inom Willys när vi ändå var i närheten och köpte bröd och bananer. Hade tänkt att köra ut till Plantagen men Anders var visst också sugen på att följa med dit så vi tog Flower team istället. Där fanns jord som jag skulle ha dock bara i 10L eller 40L,.. 40L vägde ton (kändes det som) men en sådan fick det bli, 2 lerfat och en vattenkanna följde även med hem. Jacob somnade i bilen och gjorde det klurigt för mig. Jorden behövde komma upp i lgh för att jag skulle plantera medan han sov men jag kunde ju inte bära både honom och jorden... lastade J´s lilla sulky, kändes som att hjulen skulle ge vika av tyngden och den blev otroligt svår hanterad. Svårast var att komma in i hissen utan att dunka i Jacobs huvud någonstans men det gick till slut.

40L jord varade inte så länge som jag hade trott. En hallonplanta, 2 tomatplantor samt 1 paprika planta tog slut på hela säcken :p Fick även bygga om i växthuset för att tomaterna skulle få plats men bra blev det tillslut. När Anders kom hem från jobb hoppade vi in i bilen för att köra mot Plantagen, men svängde av mot Vallåkra istället då pappa hade tipsat om "Sörens blommor" där de skulle ha jordgubbsplantor i hängampel - vilket jag var ute efter. Lite kringelikrok vägar hit o dit så kom vi fram och åkte därifrån med en stor fin jordgubbsplanta samt några kryddväxter. Glömde såklart jord så vi fick svänga inom Maxi på vägen hem, Plantagen får det bli en annan dag när det är dags för balkonglådorna att få lite blommor.

I morgon håller vi oss hemmavid J o jag, orkar inte åka iväg. Har förberett lådan nu ikväll så att jag kan plantera min lilla kryddträdgård när Jacob sover middag. Och om mina fröer dyker upp ska jag så lite i drivhuset men annars lär det bli en lugn dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar