5 augusti 2011

Tårtbak och mammaträff

Igår gav jag mig på att göra en provtårta till Jacobs dop. Har aldrig bakat tårta i hela mitt liv så jag var beredd på att det inte skulle gå så bra, så det gick faktiskt över förväntan. Sockerkaksbottnar, dumlemousse, chokladkräm och ett täcke av vit choklad på toppen. Jag har i alla fall kommit fram till att om jag ska göra dumlemousse igen , eller någon annan mousse för den del, så ska jag inhandla en elvisp. Jag är optimist bakare och anser att man kan göra allt för hand och det brukar bli bra fast det står att man ska använda elvisp/bakmaskin eller dyl. Det gick att vispa men det var tung. Kolan i dumlen gjorde att det gick segt och tog lång tid. Den blev ganska god, jag tycker inte om tårta så jag provsmakade bara ett litet hörn. Anders tyckte att den var jätte god och tog med sig en bit till jobb som han kunde bjuda på. Tyvärr var det den fulaste tårta jag någonsin skådat så jag får överlåta tårtbakande inför dopet till någon annan. Fast om jag hade lagt ett täcke av sugerpaste på toppen hade det kanske blivit bättre? Det tål att tänkas på.
Jacob sov i stort sett under hela tiden.

Jag fick nästan väcka honom för att äta så att vi kunde åka till mammaträffen. Vi skulle vara där kl 14 och när klockan blev 13 och han inte var vaken ännu trodde jag inte att vi skulle hinna dit i tid. Men Jacob kan det där med "perfect timing" ;) Jag parkerade nere på söder och mötte sen upp Bella och Magdalena med söner och vi promenerade tillsammans upp till Therese och William. Jag var lite nervös i början men det släppte ganska snabbt när man kom dit då alla var väldigt trevliga. Vi blockerade hela loftgången med  våra vagnar och det fylldes på med en vagn till när Sandra och Jamie kom. Jag fick en väldig trevlig dag och jag hoppas att jag får träffa mammorna igen. Jacob var väldigt fundersam över var han hade hamnat. Många barn på ett och samma ställe. Han var ovanligt tyst och såg mest allvarlig ut hela tiden vi var där :p

Vi körde och hämtade upp Anders och begav oss mot Maxi. Det verkade som även resten av helsingborgs befolkning hade tänkt samma. Det blev en liten omväg till Maxi Råå istället. Där brukar det vara mindre folk och även så denna gång. Vi hittade två stora saftiga pepparbiffar i delikatess disken som vi inte kunde motstå trots det hemska priset, så idag blir det god middag.

Jag har inget planerat för dagen utan tar det som det kommer. Vädret ser perfekt ut för en promenad så vi får väl se om jag och lilleman ger oss iväg en sväng. Jag har i alla fall tänkt att gå igenom mina tyger och se vad jag ska sälja, har ju lyckats samla på mig en del.

1 kommentar:

  1. Det var jätte trevligt att träffa er. Klart ni ska få vara med på nästa träff! Jätte kul ni kom!Plus att jag tror att Magdalena kände att där var ett barn närmare hennes barns ålder nu :D Skönt att tårtan blev god iaf och som du säger ett lager över eller om du lyckas med grädde över eller liknande så kan det nog bli riktigt bra! Sälja tyger är nice! Glöm inte bort att kolla med mig först hehe ;) *fniss* Ha de bra Kram Bella

    SvaraRadera