13 april 2011

stakars lilla Theo

Igår kväll upptäckte vi att Theo var dålig i magen. Han hade en stor klump med både lös och halvfast avföring som satt fast i rumpan på honom. Vi klippte och försökte tvätta bort det mesta av det men det var svårt att få det riktigt rent. Han hade även en kal fläck på ryggen vilket fick oss att bli oroliga.
Det blev en tur till Djurssjukhuset i Hbg men flera timmars väntan. Theo uppförde sig exemplariskt under hela tiden vi var där. Typiskt nog kom det inte ett urakut fall när vi hade varit där i 2 timmar vilket betydde ännu mer väntan. Antagligen har något djur/ohyra gett sig på honom vilket antagligen och stressat upp honom så att han blev dålig i magen. Strax innan klockan ett kom det in en sköterska som skulle ge Theo dropp, 2 sprutor samt även smärtstillande i munnen. Dropp nålen var helt enorm och det gjorde så ont i mig när hon stack honom. Han var jätte duktig under hela den hemska behandlingen. Efter sprutorna fick han dock nog av sköterskan och kravlade sig så långt upp hos mig han bara kunde. Tröstade honom ett tag och sedan tog han medicinen i munnen också. Världens duktigaste kille.

Har fått specialmat med hem som vi ska blanda med vatten och spruta in i munnen på honom så att han säkert får i sig mat och näring. Får se om jag lyckas med att få i honom en dos innan jag ska ge mig iväg.
Theo är i alla fall mkt piggare idag så vi får hoppas att det går på rätt håll, veterinären ska ringa på torsdag så vi får se vad hon säger. Det sved till ordentligt i plånboken så nu blir det en försäkring på honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar